torsdag 15. november 2012

# Uke 45


Det har ikke vært så veldig tunge dager de to siste ukene. Jeg har jobber for det meste i produksjon, og gjort det som må gjøres. Pakking av berliner, fylling av berliner, kopper til formkake og fylling av syltetøy på formkaka. Det har vært en ekstra liten ting jeg har fått æren av å gjøre, og det var å rydde rundt containerne ute. Det verste var ikke rundt selve containerne  men under rampa. Der trengtes det virkelig en liten opprydding. Så når ingen andre melder seg frivillig til å gjøre jobben, ender det som alltid med at lærlingen må gjøre det. Fordelen med at jeg gjorde det var at jeg kunne dra når jeg var ferdig, og da var jeg rask og fikk dra en halv time tidligere.
For å si litt om hva det innebærer å stå i pakking på berliner, kan jeg hvert fall si det så enkelt at man tar tak i en eske, legger på bakepapir, deretter fyller man 16 berlinerboller oppi esken og sender den gjennom en maskin som limer den igjen. Det høres veldig slapt ut, men det går ganske fort. Uten å ta for hardt i skal man være ferdig med en eske i løpet av 15 sekunder. Den personen som tar imot kakene først, finner bare de fineste bollene og pakker veldig fort, nummer to skal plukke ut kakene som er fine nok til å bli sendt som A-vare og de som ikke er fine nok, blir sendt som B-vare.
Når vi fyller berlinerbollene er det veldig viktig at man ikke er for hard med labbene. Kakene er veldig myke og det skal ikke mye til før de blir knust og blir til B-vare eller kast. Før de blir fylt går de gjennom et kjølerom, som skal senke temperaturen på kakene og gjøre de litt hardere til de kommer til fyllinga. Når vi fyller berliner er vi like mange som de som pakker, altså 2 stykker, Pluss at vi har en som paller alle eskene. Det som sikkert ikke er så vanskelig å forstå da, er at det må fylles ganske fort også. Vi fyller i snitt over litt over en kake i sekundet. Høres kanskje ikke mye ut, men hvis man tenker seg litt om, krever det god trening. Selv er jeg ikke så veldig flink til å fylle berliner enda, så når jeg kommer for å fylle, må det være en annen jeg fyller med som har vært der lenge. Hvis jeg hadde fylt med en helt ny person, hadde alle kakene kommet for fort og det hadde blitt helt kaos, mye kast og B-varer.
Palletering er ganske greit, eskene kommer ikke så veldig fort. Det er 17 esker i høyden med etiketten ut. De som paller har også ansvaret for å passe at det er nok esker i maskin og at det er nok lim på maskinene. Det er også viktig å passe på sukkertrommel.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar