Forebyggende vedlikehold
Med vedlikehold
menes:
En kombinasjon av alle tekniske og administrative
aktiviteter, inkludert ledelse. Disse skal ha til hensikt å holde
produksjonsapparatet i gang i så stor grad som det er ønskelig.
På utstyr hvor det kreves jevn drift, har vi store
besparelser ved å planlegge vedlikeholdet. Produksjonstap, reparasjonskostnader
og eventuelle følgeskader ønsker vi å sikre oss mot.
Vedlikehold kan oppdeles i:
- Forebyggende vedlikehold
- Korrigerende vedlikehold
forebyggende vedlikehold deles opp i:
1 Tidsbasert.Denne kan være basert på driftstimer eller kalender (pr. dag, uke, mnd., år).
2 Tilstandsbasert.
Denne kan være basert på inspeksjoner eller
tilstandsmålinger.
Korrigerende vedlikehold deles opp i:
1 Planlagt.
Det kan f.eks. være å skifte ut en motor
som er billigere å skifte enn å reparere.
2 Akutt (Uforutsett)
Her kan det være aktuelt å reparer eller
skifte ut. Kan være egnet på et hjelpesystem som er lite i bruk.
Forebyggende
vedlikehold utføres etter forutbestemte intervaller, og har til hensikt å
redusere sannsynligheter for svikt eller havari.
Korrigerende
vedlikehold utføres etter at feil er oppdaget og har til hensikt å bringe
prosessen tilbake til normal tilstand.
Forebyggende vedlikehold kjennetegnes ved at det utføres for å opprettholde jevn drift.
Forebyggende vedlikehold kjennetegnes ved at det utføres for å opprettholde jevn drift.
Hensikten med
forebyggende vedlikehold er å:
·
Hindre, eventuelt utsette svikt eller feil
(tilstand) som medfører følgeskader og/eller ødeleggelse av enheter.
·
Hindre skader på mennesker og miljø.
·
Redusere behovet for korrigerende vedlikehold.
Riktig vedlikehold vil være lønnsomt for bedriften.
Forebyggende
vedlikehold
Forebyggende vedlikehold er vedlikeholdsinngrep som utføres
på et visst tidspunkt for å forebygge svikt eller havari. Tidspunktet for
inngrepet kan baseres på faste perioder (fastsette dato eller antall
driftstimer), eller måling av tilstand.
Periodisk vedlikehold
Periodisk vedlikehold er forebyggende vedlikehold som
utføres på fast dato eller antall driftstimer. Dette var tidligere en
enerådende metode for forebyggende vedlikehold. Metoden forutsetter at skader
kan forutsies etter en fast gangtid og at en unngår skadene ved å skifte ut
deler eller overhale komponenter før beregnet levetid er omme. Det har
imidlertid vist seg å ikke holde stikk i mange tilfeller. Som eksempel kan
nevnes rullingslager, der spredningen i levetid er så stor at det er vanskelig
å fastsette et fornuftig utskriftningsintervall.
En annen ulempe med periodisk vedlikehold er at en i noen
tilfeller risikerer mer problemer med utstyret rett etter overhaling enn før,
fordi overhalingen sliter utstyret, og det kan lett oppstå feil som lekkasjer,
fremmedpartikler, feil tilpasninger mellom deler, tiltrekning og lignende. En
skal være klar over at etter en reparasjon får vi en ny innkjøringsfase som i
seg selv innebærer en risiko for utstyret. Til slutt følger for de fleste
komponenter en utslitningsfase der sannsynligheten for svikt øker med tiden.
Konklusjonen blir derfor at for mange komponenter som lagre,
tetninger, rotorer osv. er periodisk vedlikehold en lite effektiv metode.
For andre tilfeller, der tilstandsutviklingen er mer bestemt
av gangtid, vil periodisk vedlikehold kunne gi et godt resultat. Eksempel på
dette er innvendig beleggdannelse i rør.
Tilstandsbasert
vedlikehold
Tilstandsbasert vedlikehold er forebyggende vedlikehold som
utføres når tilstandsmålinger viser at en skade er under utvikling.
Tilstandsbasert vedlikehold brukes der skadeutvikling er vanskelig å forutsi ut
fra gangtid, og der konsekvensen ved svikt er stor. Eksempel er utskiftning av
rullingslagre.
Tilstandskontroll er blitt et viktig hjelpemiddel i moderne
vedlikehold. Kostbare moderne vedlikeholdsprogrammer kan reduseres uten å
svekke driftssikkerheten. Man kan måle anleggenes tilstand men de er i drift.
Utstyret vedlikeholdes da ut fra virkelig behov., når målinger eller erfaringer
vider at skader er på gang. Tilstandskontroll omfatter en rekke forskjellige
metoder, blant annet vibrasjonsovervåking, termodynamisk overvåking og
oljeanalyse.
Ved å benytte seg av tilstandsbasert vedlikehold, vil en
bedrift ofte oppnå besparelser i millionklassen. Vellykket tilstandsbasert
vedlikeholdsplanlegging forutsetter kvalifiserte medarbeidere, som igjen
kjenner metodene som benyttes, og kan identifisere feil på en effektiv måte.
Fordeler med
tilstandsbasert vedlikehold:
·
Økt tilgjengelighet til utstyret med mindre
produksjonstap so resultat.
·
Mer effektiv drift og jevnere kvalitet på
produktene.
·
Redusere stopptider ved ikke planlagte havarier
ved at skader eller potensielle havarier kan påvises tidlig i utviklingen.
·
Reduserte vedlikeholdskostnader.
·
Økt sikkerhet og færre menneskelige feil.
·
Bedre ergonomi og reduserte driftskostnader.
·
Bedre planlegging av stopper gir økt
leveringsevne og bedre kundeforhold.
·
Redusert spesifikasjoner ved framtidige kjøp, da
vi vet mer om hva som virker bra.
·
Reduserte forsikringskostnader.
Korrigerende
vedlikehold (reparasjon)
Korrigerende vedlikehold (reparasjon) er vedlikehold som
utføres for å reparere en komponent etter at den er sviktet. Korrigerende
vedlikehold kan være gunstig for utstyr der svikt ikke har store konsekvenser
for produksjon, sikkerhet eller medfører store følgeskader. Eksempel er
utskiftning av en liten doseringspumpe.
Korrigerende
vedlikehold deles i to kategorier:
Planlagt. Dette
gjelder typer svikt som en på forhånd har kalkulert med og lagt opp en
beredskap for. Eksempelvis reservedeler, prosedyrer.
Uforutsett. Dette
gjelder typer svikt som ikke er påregnet, og som vanligvis er av engangs
karakter. Eksempel kan være reparasjon av sprekker i materiale.
Fordeler
med tilstandskontroll framfor korrigerende eller periodisk vedlikehold er:
- Skadeutvikling
oppdages på et tidlig stadium.
- Vedlikeholdet
kan planlegges til et beleilig tidspunkt.
- Sannsynligheten
for uventet havari blir redusert.
- Levetiden
til hver enkelt komponent blir utnyttet mest mulig.
Ulemper
kan være:
- En
viss risiko for feilbedømmelse av tilstanden.
- Utgifter
til instrumentering og gjennomføring av målingene.
Revisjonsstans
Etter hvert som konkurransen om markedet ble hardere i 1970- åra,
var det nødvendig å fokusere på fortjeneste. Tidligere var det vanlig med
uforutsette produksjonsstanser, og dette var mer akseptert. Oljeindustrien var
nok de som gikk foran for å få til et godt forebyggende vedlikehold. Branner og gasslekkasjer måtte unngås
for enhver pris! Det er knyttet store tap til å stenge av brønnstrømmer til en
plattform. Derfor er det utviklet avanserte systemer for forbyggende
vedlikehold og revisjonsstanser. I dag er antallet faste mekanikere både
offshore og ved landbaserte virksomheter gått kraftig ned. I stedet er det et
sterkt samarbeid mellom bedrifter hvor større vedlikeholdsgrupper reiser fra
bedrift til bedrift og gjennomfører revisjonsstansene. Disse stansene omfatter
en grundig gjennomgang av alt utstyr som kan ha betydning for en sikker og jevn
produksjon.
En revisjonsstans skal sørge for at kritiske deler av anleggene er
i best mulig stand slik at unødige driftsstanser unngås. Vi kan sammenligne
driften av store prosessanlegg med et fly som er i lufta. Konsekvensene ved
driftsuhell kan være store. En personbil som oppholder seg på bakken kan stort
sett få motorstopp uten at dette medfører større uhell. Et fly er konstruert
slik at driftsstans på en motor ikke skal ha dramatiske konsekvenser. Derfor er
det utstyrt med minst to motorer, hvor de kan miste kraften på en av dem og
likevel lande trygt. Styresystemene til høyde/ haleror er utstyrt med tre
separate hydrauliske anlegg, hvor ett er nok. Det er to flygere, èn er nok for
å komme fram. De har i tillegg gjennomgått opplæring i simulatorer hvor de har
testet på alle tenkelige situasjoner. Flyene sjekkes grundig hver gang de er
nede på bakken, og både bakkemannskaper og flygere må gå gjennom lange sjekklister
for å kontrollere at alt fungerer tilfredsstillende. Hvis det oppdages det
aller minste avvik, må dette rettes umiddelbart. Prosessindustrien har tatt
lærdom av dette, og har innført den sammen måten å planlegge og gjennomføre
vedlikeholdet på som man gjør i flyindustrien.
Selve revisjonsstansen kan være av kortere eller lengre varighet,
alt fra noen dager til et par uker. Man kan for eksempel bestemme seg for en
kort stans hvor man foretar inngrep på det mest kritiske utstyret. Hvis det er
snakk om ombygginer eller større utskiftninger, kaller man det gjerne en
utvidet revisjonsstans.
I forkant av dette arbeidet må man ha satt seg godt inn i alle
forhold rundt det som skal skje. Hvis operatørene har observert avvik i det
bestemte prosessavsnittet, skal dette være rapportert inn til driftens
vedlikeholdsansvarlige person, som igjen rapporterer dette videre til
vedlikeholdsavdelingens ansvarlige person. Bedriftene har ofte egne ansatte som
bare arbeider med tilstansdskontroll av utstyr. Anleggene blir inspisert etter
nøye planlagte rutiner, og det anvendes både databaserte målinger som
vibrasjonsanalyse online eller at det monteres på prober (Koblingspunkter på
roterende utstyr som pumper og kompressorer). I tillegg til dette tas det
oljeanalyser fra roterende utstyr som kan fortelle om det er fremmedlegemer som
metallpartikler eller kjemikalier i oljen. Man kan hente prøver fra oljefilter
og magneter.
Korrosjon
Korrosjon er et stort problem, og det kan forårsakes av ytre
påvirkning av sjøvann og fuktighet. Innvendig i prosessutstyret kan det være
påvirkning av kjemikalier og høye trykk. Mye av dette er vanskelig å se, og man
må benytte seg av ikke- destruktive metoder. Disse metodene kan være
radiografi, ultralyd, vibrasjonsanalyse, penetrant, magnetpulver og
virvelstrøm. En del av dette er beskrevet under kapittel om korrosjon.
Beleggdannelse på prosessutstyr er svært vanlig. Derfor er det
montert ”mannlokk” eller inspeksjonsluker. I anlegg med vann kan man få
algedannelse eller slamdannelse. Er det snakk om endringer i temperaturer som i
varmevekslere, kan dette resultere i belegg som er svært vanskelig å fjerne.
Kjelestein, som er krystallisert silisiumoksid, kan legge seg som steinhardt
belegg og må bores ut av rørene. Slamdannelse i vasketårn, tanker og rør er
også svært vanlig. Her må man bare finne de mest egnede metoder for
reingjøring. Dette blir beskrevet i rengjøringsprosedyrer.
Sikkerhetsanalyse
(HAZOP- Hazard Operations)
Når et nytt produksjonsanlegg er klart for drift, må det foretas
en grundig gjennomgang av alt kritisk utstyr:
- Rørforbindelser
- Tanker
og beholdere
- Kjemiske
reaksjonsapparater
- Varmevekslere
- Kompressorer
og turbiner
- Motorer
og generatorer
- Ventiler
og sikkerhetsventiler
- Måle,
styre- og reguleringsutstyr
- Alarmer
og forriglinger
- Pneumatisk
og hydraulisk utstyr
Man må ta hensyn til kjemikalier, trykk, temperaturer, frost,
korrosjon og alt annet som kan ha betydning for levetid eller ødeleggelser på
produksjonsutstyret eller fare for mennesker eller miljø. Når dette er gjort,
må man ha en gjennomgang for hvilke deler man ønsker å ha på eget lager, og
hvor lang tid det tar å skaffe reservedeler fra leverandørene.
Fagfolk som er spesialutdannet innenfor fagområder som mekanisk,
elektro og automasjon utarbeider strategier for teknisk tilstandskontroll.. Her
brukes avanserte dataprogrammer og avansert måleutstyr for å identifisere feil
og avvik før det representerer en fare. På denne måten skaffer man seg kunnskap
om hvordan et prosessanlegg må bygges for å unngå produksjonsstans. Roterende
utstyr er mest utsatt, derfor vil slike komponenter ofte finnes som to like
enheter i parallell for å kunne legge over til den andre mens den ene blir
byttet eller overhalt.
En revisjonsstans
går over flere faser:
- En
planleggingsfase som strekker seg helt fra forrige revisjonsstans hvor
resultater av målinger og alle typer feil inngår.
- Anskaffelse
av reservedeler og nødvendig utstyr.
- Skaffe
til veie de fagfolk man anser nødvendig for revisjonsperioden. Her er det
også viktig å ha dyktige mennesker innenfor HMS som sørger for at
sikkerheten blir ivaretatt.
- Nedkjøring
av produksjonsanlegg og klargjøring. Dette medfører mye demontering for
innvendige inspeksjoner. Her må strenge regler følges. Sterke syrer,
giftige kjemikaler og store trykk gjør dette nødvendig.
- Utskiftning
av slitt og ødelagt utstyr. Det skal brukes sikker jobbanalyse, arbeids og
entretillatelser. Videre foretas gassmålinger etter behov.
- Testing,
måling og godkjenning av utførte arbeider.
- Trykktesting
av prosessanlegg og prøvekjøring av roterende utstyr. Testing av alt
elektrisk, pneumatisk og hydraulisk utstyr. Testing av alt
sikkerhetsutstyr.
- Oppstart
av produksjonen.
- Vurdering
av hele revisjonsarbeidet og dokumentere dette for å ha denne kunnskapen
til neste revisjonsstans.
Revisjonsstoppene er resultatet av all kunnskap man har innenfor
de formene for vedlikehold som er nevnt i dette kapittelet.
Vedlikehold av maskiner og utstyr
Maskiner og utstyr representerer store verdier i
dagens industribedrifter og er i mange tilfeller svært kostbart å kjøpe inn.
Maskinhavari og feilmontert utstyr kan også føre til personell- og miljøskader.
Derfor er det viktig at reparasjons- og vedlikeholdsarbeidet blir utført på en
fagmessig riktig måte.
Vedlikehold
Vedlikehold er den generelle termen som dekker alle typer vedlikeholdsaktiviteter. Vedlikehold og forebyggende vedlikehold er viktig, både for maskinen og operatøren. Mange havari og større reparasjoner samt skader på utstyr og mennesker kunne vært unngått hvis man hadde vært mer nøye med vedlikehold og rapportering.
Vedlikehold er den generelle termen som dekker alle typer vedlikeholdsaktiviteter. Vedlikehold og forebyggende vedlikehold er viktig, både for maskinen og operatøren. Mange havari og større reparasjoner samt skader på utstyr og mennesker kunne vært unngått hvis man hadde vært mer nøye med vedlikehold og rapportering.
Justering
For at utstyret, maskinen eller apparatet skal fungere slik det er ment, må det ofte en justering til. Det kan være nødvendig å justere en skrue eller et skruefeste eller rett og slett justere strømstyrken ved hjelp av et potmeter.
Feilsøking
Noe av det første en mekaniker må gjøre når en feil først har oppstått, er å kontakte operatøren av maskinen for å klarlegge hva som skjedde da feilen ble oppdaget, og funksjonsprøve maskinen hvis dette lar seg gjøre. Finn fram bruksanvisningen for maskinen det gjelder, og start med det enkleste først! Deretter isoleres problemet sakte, men sikkert til du til slutt sitter igjen med selve feilen.
For at utstyret, maskinen eller apparatet skal fungere slik det er ment, må det ofte en justering til. Det kan være nødvendig å justere en skrue eller et skruefeste eller rett og slett justere strømstyrken ved hjelp av et potmeter.
Feilsøking
Noe av det første en mekaniker må gjøre når en feil først har oppstått, er å kontakte operatøren av maskinen for å klarlegge hva som skjedde da feilen ble oppdaget, og funksjonsprøve maskinen hvis dette lar seg gjøre. Finn fram bruksanvisningen for maskinen det gjelder, og start med det enkleste først! Deretter isoleres problemet sakte, men sikkert til du til slutt sitter igjen med selve feilen.
Inspeksjon
Med "inspeksjon" menes at vi ved ulike inspeksjonsmåter kontrollerer at gjenstanden "er i henhold til gitt norm". Vi kan inspisere "on-site" (på plassen) der komponenten eller systemet er i drift, eller vi kan kontrollere dem på verksted. Det kan dreie seg om en generell inspeksjon eller en mer inngående undersøkelse, for eksempel en NDT-testing for oppsprekking eller materialtretthet (NDT = Non Destructive Testing).
Med "inspeksjon" menes at vi ved ulike inspeksjonsmåter kontrollerer at gjenstanden "er i henhold til gitt norm". Vi kan inspisere "on-site" (på plassen) der komponenten eller systemet er i drift, eller vi kan kontrollere dem på verksted. Det kan dreie seg om en generell inspeksjon eller en mer inngående undersøkelse, for eksempel en NDT-testing for oppsprekking eller materialtretthet (NDT = Non Destructive Testing).
Funksjonsprøve
Med funksjonsprøve så menes det at vi gjennomfører en bestemt prøve på om komponenten faktisk fungerer slik som den skal. En funksjonsprøve for en jetmotor vil kunne gå ut på å starte den opp og testkjøre den og kontrollere at alle instrumenter indikerer som normalt.
Med funksjonsprøve så menes det at vi gjennomfører en bestemt prøve på om komponenten faktisk fungerer slik som den skal. En funksjonsprøve for en jetmotor vil kunne gå ut på å starte den opp og testkjøre den og kontrollere at alle instrumenter indikerer som normalt.
Reparasjon
Med reparasjon menes en vedlikeholdsaktivitet som korrigerer en feil som er oppdaget på komponenten, enten ved inspeksjon eller ved funksjonsprøve. En gjennomført reparasjon vil bare si at komponenten er satt tilbake som funksjonsdyktig der den skal være, i forhold til driftstimer. En reparert komponent behøver ikke å være som ny, og den kan godt leveres ut fra verkstedet med slitasje som er i samsvar med antall loggførte driftstimer.
Med reparasjon menes en vedlikeholdsaktivitet som korrigerer en feil som er oppdaget på komponenten, enten ved inspeksjon eller ved funksjonsprøve. En gjennomført reparasjon vil bare si at komponenten er satt tilbake som funksjonsdyktig der den skal være, i forhold til driftstimer. En reparert komponent behøver ikke å være som ny, og den kan godt leveres ut fra verkstedet med slitasje som er i samsvar med antall loggførte driftstimer.
Overhaling
Ved en overhaling settes komponentens tekniske tilstand som hovedprinsipp tilbake som for en ny komponent. Om vi monterer en komponent som er ny, eller en som har gjennomgått overhaling, så skal disse fungere helt likt. Antall driftstimer til neste vedlikehold vil være det samme for både en ny og for en overhalt del.
Ved en overhaling settes komponentens tekniske tilstand som hovedprinsipp tilbake som for en ny komponent. Om vi monterer en komponent som er ny, eller en som har gjennomgått overhaling, så skal disse fungere helt likt. Antall driftstimer til neste vedlikehold vil være det samme for både en ny og for en overhalt del.
Daglig, ukentlig, månedlig og årlig vedlikehold
Med daglig forebyggende vedlikehold menes det å forebygge feil og mangler før de oppstår.
Det du som operatør må huske på, er:
• renhold
• orden
Dette er viktig og må opprettholdes hele tiden.
Med daglig forebyggende vedlikehold menes det å forebygge feil og mangler før de oppstår.
Det du som operatør må huske på, er:
• renhold
• orden
Dette er viktig og må opprettholdes hele tiden.
Ukentlig vedlikehold på en maskin kan
være å smøre glidedeler. Det er da som oftest påmontert en smørenippel på de
aktuelle stedene. Det kan også være å fylle olje i for eksempel en
sentralsmører eller å skifte olje i tannhjulsoverføringer.
Se over maskinen etter synlige feil og mangler.
Se over maskinen etter synlige feil og mangler.
Månedlig vedlikehold kan være å gå over
maskinen grundigere.
Se etter rust, kjenne etter løse deler, unaturlige vibrasjoner, unaturlige lyder og teste om justeringer kan være nødvendig.
Bruk øyne og ører godt. En liten lyd med en vibrasjon kan bety et ødelagt eller tørt lager. Vibrasjoner kan også bety en slitt aksling.
Se etter rust, kjenne etter løse deler, unaturlige vibrasjoner, unaturlige lyder og teste om justeringer kan være nødvendig.
Bruk øyne og ører godt. En liten lyd med en vibrasjon kan bety et ødelagt eller tørt lager. Vibrasjoner kan også bety en slitt aksling.
Det er
ofte små justeringer som kan spare deg for en større reparasjon og skader i
framtiden.
Årlig vedlikehold kan bety en større
operasjon, for eksempel å demontere hele maskinen. Da kan vi bytte ut
slitedeler som lager, bolter/muttere, akslinger og andre ting som kan virke inn
på driften og/eller nøyaktigheten på maskinen.
Smøring,
skifte av hydraulikkolje og girolje kan også være en del av dette.
Som oftest er en større vedlikeholdsoperasjon som dette bestemt fra produsenten av maskinen.
Vedlikeholdsplan
De fleste bedrifter bruker en vedlikeholdsplan for å holde oversikt og vite når den enkelte maskinen i maskinparken skal gjennom en vedlikeholdsprosedyre. Dette gjelder enten det er en månedlig service eller en årlig og mer grundig operasjon. Med i denne planen hører vedlikeholdsblad, som sitter på de enkelte maskinene. Disse skal være til hjelp for både operatører, reparatører og annet vedlikeholdspersonell.
De fleste bedrifter bruker en vedlikeholdsplan for å holde oversikt og vite når den enkelte maskinen i maskinparken skal gjennom en vedlikeholdsprosedyre. Dette gjelder enten det er en månedlig service eller en årlig og mer grundig operasjon. Med i denne planen hører vedlikeholdsblad, som sitter på de enkelte maskinene. Disse skal være til hjelp for både operatører, reparatører og annet vedlikeholdspersonell.
Se nøye over vedlikeholdsbladene som tilhører de
enkelte maskinene. Her står mye nyttig informasjon verdt å merke seg om
vedlikehold og smøring.
Første-, andre- og tredjelinjes vedlikehold
I vedlikeholdsteknikken skiller vi ofte mellom første-, andre- og tredjelinjes vedlikehold.
Med førstelinjes vedlikehold så menes vedlikehold ”on-site” der systemet eller komponenten er. Førstelinjes vedlikehold innbefatter vanligvis inspeksjon og funksjonsprøve og inn- og utmontering av komponenter samt enkle reparasjoner.
Andrelinjes vedlikehold skjer inne på verkstedet. Litt mer kompliserte reparasjoner og overhaling av enkle komponenter vil kunne være typisk andrelinjes vedlikehold.
Full overhaling og større reparasjoner av større komponenter vil kunne være tredjelinjes vedlikehold. Tredjelinjes vedlikehold vil kunne innbefatte arbeidsoperasjoner som er like
kompliserte som ved nyframstilling av komponenten. Tredjelinjes vedlikehold foretas ofte ved den fabrikken som har produsert komponenten, eller verksteder som har spesialisert seg på oppgaven. Et eksempel på et tredjelinjes vedlikeholdssenter i Stavanger-regionen er Pratt & Whitney flymotorverksted på Sola.
Første-, andre- og tredjelinjes vedlikehold
I vedlikeholdsteknikken skiller vi ofte mellom første-, andre- og tredjelinjes vedlikehold.
Med førstelinjes vedlikehold så menes vedlikehold ”on-site” der systemet eller komponenten er. Førstelinjes vedlikehold innbefatter vanligvis inspeksjon og funksjonsprøve og inn- og utmontering av komponenter samt enkle reparasjoner.
Andrelinjes vedlikehold skjer inne på verkstedet. Litt mer kompliserte reparasjoner og overhaling av enkle komponenter vil kunne være typisk andrelinjes vedlikehold.
Full overhaling og større reparasjoner av større komponenter vil kunne være tredjelinjes vedlikehold. Tredjelinjes vedlikehold vil kunne innbefatte arbeidsoperasjoner som er like
kompliserte som ved nyframstilling av komponenten. Tredjelinjes vedlikehold foretas ofte ved den fabrikken som har produsert komponenten, eller verksteder som har spesialisert seg på oppgaven. Et eksempel på et tredjelinjes vedlikeholdssenter i Stavanger-regionen er Pratt & Whitney flymotorverksted på Sola.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjaKWxAUYxTRFYlIQLMlSQQkabLhXw2Sb6pCiCb-1gyhnquj2N7K6VNKS8HDxfq7Vls6s6sK7UuXioBfhOrfi2BZJH54PVGt8V9mzFBgjwY5VjO_v1v6T8zi7tat25_T98LYfpwP26SwY0y/s320/IMAG0023.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhllNUJ8wOAjAyjrbnSMRKtJ0QFnIFLI-DKJfsen_8hIx15C44ACwRPR6gbwaWVVCiwPAbUpD8VC90tkH7-Mf_xzuSiDXGHhoXmmxsi3wxyw9j567Kri3OY8QXLOt3LUVt-4vGe8mLs6LSb/s320/IMAG0024.jpg)
I og med at det ikke er så mye tid til å utføre vedlikeholdsrunder, bruker vi å gjøre dette når produksjonen er stengt. som f.eks. på høytider som juleaften og en periode på sommeren. Det er to mekanikere som går på skift, så de dagene det bare er et skift på begge linjene, så får den mekanikeren som er på jobb ganske mye tid til å utføre vedlikehold av maskiner.
Vi har også en person som tar seg av bestillinger av deler og utstyr. Vi har et lager med deler til de forskjellige maskinene, vi har også en del band til reserve. Det kan fort skje at bandet hekter seg i noe og blir ødelagt, da må det klippes opp og flettes inn nytt. Dette har jeg selv prøvd, og det er vanskelig å tollmodighetskrevende. I og med at vi må bruke syrefast stål er det også ganske hardt og vanskelig å bøye, derfor tar det også litt ekstra tid.
Litt om syrefast stål:
I produksjonen er det kun lov til å bruke syrefast stål. Det er fordi det ikke skal oppstå rust i og med at det blir laget kaker. Rustfritt stål er en jernlegering som har god motstandskraft mot korrosjon (rust) og andre kjemiske angrep. Syrefast eller syrebestandig stål inneholder foruten jern karbon og krom også en del nikkel og/eller mangan samt mindre kvantiteter av andre metaller som molybden, niob og titan. Dette er dyrt stål. Syrefast stål brukes i miljøer med større kjemiske påkjenninger, f.eks. i kasseroller, bestikk, rørdeler, rustfrie skruer og muttere, detaljer som kommer i kontakt med syrer samt deler til båter. Til knivblad bruker man imidlertid å unngå stål med nikkel, da det gjør kniven vanskeligere å slipe og beholde en skarp egg på. I stedet bruker man forskjellige typer kromstål til dette. Stållegeringer som inneholder både krom og nikkel kalles også for kromnikkelstål.
Overflatebehandling
Lakk:
Lakk er et materiale som brukes til overflatebehandling. Uten tilsetning av pigment vil lakk være relativt klar og gjennomsiktig, men fargesetter underlaget noe alt etter hvilken basis den er fremstilt på. Derfor vil noen lakktyper egne seg til lyse underlag, mens noen vil fargesette/misfarge underlaget. Ved tilsetting av pigmenter vil lakk falle inn i gruppene beis eller malingsiden basis-stoffene ofte er de samme.
Lakk kan være vannløselig, tynnerløselig eller spritløselig.
Galvanisering:
Galvanisering er en elektrokjemisk prosess der et metall belegges med et tynt lag av et annet metall gjennom en galvanisk reaksjon. Prosessen har fått sitt navn etter Luigi Galvani, italiensk lege og fysiker, som på 1700-tallet oppdaget at elektriske støt kunne få avskårne froskelår til å røre på seg.
Galvanisering anvendes vanligvis for å beskytte mot korrosjon (rust). Sink brukes ofte for å rustbeskytte stål gjennom galvanisering. Ofte benyttes begrepet «galvanisert stål» feilaktig om stål som blir belagt med et rustbeskyttende sinklag med en annen metode enn galvanisering (som regel dypping), som igjen kalles varmeforsinking.
Selve galvaniseringsprosessen foregår ved at metallgjenstanden som skal belegges med et annet metall senkes ned i en saltløsning av det metallet som skal legges på. Så koples metallgjenstanden til en strømkilde med passende pol, det vil si motsatt ladning som metallionet i det anvendte saltet. Dermed dras metallionet i saltløsningen til metallgjenstanden, på grunn av sin ladning, og danner en tynn, jevn overflate.
Operatørbasert vedlikehold
Operatørbasert vedlikehold
I henhold til operatørbasert vedlikehold så har operatøren ansvar for at maskinene som blir henvendt av dem selv skal også selv rengjøres og holdes fine.Hvis det ofte oppstår feil med signaler, kan dette være feil med signalgiverne eller det som reflekterer signalet.Hvis operatøren legger merke til en ulyd / støy, så kan man også kjenne etter om det er varmere enn normalt, og videre fortelle de som har ansvar for vedlikehold og reparasjoner slik at de kan ta en titt på problemet og fikse det.Med tanke på rengjøring er det også viktig at bevegelige deler og deler som er utsatt for rust blir smørt jevnlig.Hvis det er utstyr med slanger eller ledninger, for eksempel pneumatikk eller elektrisitet er det viktig og få fikset slangene hvis det er lekkasje eller kutt. Lekkasje på pneumatiske slanger vil føre til et lavere og dårligere arbeidstrykk enn hva kravet viser til. Hvis det er kutt på elektriske ledninger kan dette også være ekstremt farlig, ihvertfall med tanke på kontakt med væsker.Bolter og forbindelser må være riktig montert, og også viktig at de bruker riktige bolter, altså at de holder til det kravet. Er det for svake bolter i tunge maskiner eller plattformer kan dette føre til fatale katastrofer.Filter og filterposer må også byttes for å vedlikeholde for eksempel PC'er for at det ikke skal bli for tett og at PC'en blir for varm.Dette er det samme som med en støvsuger, hvis filteret er for tett, så vil det ikke være noe stor effekt.
Punktvis liste for hva en operatør burde være bevisst på:
-Sørge for at maskinen er skikkelig rengjort.
-Sjekke alle signalgivere, rengjøre speil.
-Lytte etter ulyder på motorer og drivverk.
-Sjekke om det er varmgang i lager og overføringer.
-Smøre bevegelige deler etter behov.
-Sjekke slanger og overføringer for skader.
-Kontrollere for lekkasjer av olje og luft.
-Kontrollere at bolter og forbindelser er godt tilskrudd, spesielt etter omlegging.
-Sjekke at alle bevegelige deler og luftstyrte sylindere virker som de skal.
-Sjekke pakninger for skader.
-Ta ut prøver av produksjonen for å teste om utstyret fungerer tilfredsstillende.
-Bytte filter og filterposer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar