torsdag 1. november 2012

# Uke 44

Her ser du et bilde av kompressoren.
 Denne uken skal jeg jobbe og hjelpe til der det treng. Jeg må dermed være lett tilgjengelig slik at jeg kan komme så fort jeg kan uten at folk trenger å leite rundt i lokalet etter meg. Jeg kan gjøre alt fra å avløse folk til å ha ansvar for en delprosess.

Torsdag: denne dagen gikk egentlig veldig bra. Det var ikke mye som gikk galt og jeg fikk en del tid til å gå gjennom prosjektet. Det er fortsatt noen små ting som gjenstår før jeg endelig er ferdig. Det er å fullføre utregningene ang energi. Hvor mye energi bruker kompressorene. Da må jeg også vite hvor høyt trykk det er på høytrykk-siden og lavtrykk siden. Så langt vet jeg at det er vakuum på lavtrykk-siden som betyr at det er under 1 bar. Og jeg vet også at det skal være bortimot -40
˚C. Ut ifra et ammoniakk-diagram kan jeg lese av hvor lavt trykk det må være for at vi kommer ned til -40˚C, som var mellom 0,6-0,8 bar. På høytrykk-siden mener jeg å huske at det er 10 bar. Men dette er noe usikkert. Derfor tenkte jeg å høre med vaktmesteren på Millba for å høre om han vet noe om dette, og et gjorde han. Han sa at vi bruker å være mellom 8 – 10 bar på høytrykk-siden og så vidt det er i vakuum på lavtrykk-siden. Det gjør at vi ikke får fryseren helt ned til -40˚C, men rundt -35-36˚C. Mine beregninger var ikke helt riktige på lavtrykk, men på høytrykk-siden, var jeg innenfor.
Vi kan ikke kjøre noe kaldere enn dette i og med at det vil bli luft i anlegget og dermed kan det forårsake problemer. Vi har en luftutskiller, men den er manuell og startes kun når det må skilles ut luft i anlegget. Trykket vil ikke gjøre det kaldere i anlegget hvis det blir for mye luft, for det vil gjøre at trykket vil bli høyere igjen, dermed vil det ikke ha noen funksjon.  


Her ser du høyttrykk og lavtrykk-målerne,
 som står på hver kompressor. her viser
høytrykket 10 bar og lavtrykket 0,9 bar.

Fredag: Denne fredagen jobbet jeg bare i produksjon. Jeg var på donuts linja, og litt på muffins linja. på muffins linja skulle jeg kontrollere at alle kakene kom riktig inn når de skulle pakkes. det går veldig fort å er derfor også veldig krevende. Seinere på dagen ble jeg satt over til donuts linja. Her var det en som hadde blitt syk hvor jeg måtte steppe inn. Da var det fylling av berlinerboller og pakking.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar